Autobanden koopt U toch gewoon bij Garage J oMoCars,  Uw bandenspecialist!

Autobanden, zomer- of winterbanden, verkrijgbaar in alle maten, types voor zowel personenwagen, bestelwagen- of 4x4. Tel 051/63.48.46!


Door de jaren heen zijn wij steeds meer autobanden beginnen monteren en verkopen. Heel wat klanten wisten al dat onze bandenprijzen heel concurrentieel waren. Mede door de mond-aan-mond reclame kwamen ook steeds meer mensen binnen met andere automerken en bestelwagens. Doordat het aantal autobanden dat we verkochten ook steeds hoger werd konden we steeds betere prijzen handteren en aan de klant overmaken. Toen destijds ook de winterbanden steeds populairder werden, hebben wij hier een deel van ons magazijn aan gepast om de zomer/ winterbanden te kunnen stockeren van de klanten ook dit aan heel scherpe prijzen.

Niet alleen montage van banden, maar ook herstelling van het loopvlak, stoppen van de band bij luchtdruk verlies, uitbalanceren en uitlijnen behoort tot ons taken pakket.

Met welk automerk u ook rijdt, personenwagen, 4x4 of bestelwagen, kunnen wij u zeker een interessant voorstel doen.

Wenst u een prijsofferte, vul alvast onderstaand formulier in samen met de bandenmaat van uw auto, het eventueel gewenste bandenmerk( -en) en het aantal. Dan maken wij graag voor u onze beste prijs.



Bandenmaat

Een wiel is opgebouwd uit twee componenten; de velg en de band. Een velg kent twee maten: de inchmaat (diameter) en de J-maat (breedte). Een band kent 3 maten: de inchmaat (binnendiameter), de hoogte en de breedte.

 Voorbeeld; een band in de maat 225/45/18 is 225mm breed, 101,25mm hoog (bandhoogte/bandbreedte in %, in dit voorbeeld 45% van 225mm = 101,25mm) en heeft een binnendiameter van 18 inch.

Aflezen
Het aflezen van een bandenmaat is zeer eenvoudig, omdat alle banden voorzien zijn van de betreffende bandenmaat. Deze maat is aan de zijkant van de band ‘gedrukt’ in het voorbeeld dus 195/65 R16 91W. Dit staat voor breedte, hoogte, binnendiameter/velgmaat.

Verschil tussen balanceren en uitlijnen.

     
  • Balanceren van banden
  • Uitlijnen van het voertuig

Heel wat mensen kennen bovenstaande benamingen niet goed of weten het verschil niet juist, vandaar even wat meer informatie hier rondt.

Het verschil tussen balanceren en uitlijnen. Uitbalanceren (foto1)is kleine metalen blokjes bevestigen aan de velg, zowel aan de binnen- als aan de buitenkant bevestigen, dit om trillingen aan het stuur tijdens het rijden tegen te gaan. Uitlijnen (foto2, 3 en 4)is controleren met een aangepast digitaal toestel hoe de stand van de band, het wiel is tegenover het wegdek. Deze moet zowel aan de binnen- als aan de buitenkant gelijkaardig zijn, dit om abnormale slijtage tegen te gaan. Beide worden bij ons in de werkplaats uitgevoerd, uitlijnen enkel op aanvraag.

Foto 1

                                                               Foto 1, uitbalanceren van een wiel.

Autobanden, het enige contact van je auto met de weg!

Dagelijks rijden mensen heel wat kilometers aan en af met hen auto en dan is het echt wel belangrijk om eens stil te staan bij de staat van de banden van je auto. Eén van de belangrijkste is de profieldiepte en moet wettelijk minimum 2 millimeter bedragen, maar eindelijk is dat nog te weinig, 3 mm. is eindelijk de minimale diepte van het profiel die een band mag hebben, alles er boven is nog veel beter. Ook de bandenspanning is heel belangrijk, zeker voor lange afstanden en zwaar beladen wagens dienen deze wat hoger opgepompt te zijn. Afhankelijk van type maar laat ons ergens een getal op plakken van 2 - 2.5 bar per band. Een iets hogere bandenspanning zal er ook voor zorgen dat de auto iets beter loopt en zo minder brandstof zal verbruiken. Het derde punt dat ik wil aanhalen is de kwaliteit van de band. Wanneer men nieuwe banden aankoopt zijn er heel wat onder ons die vooral kijken naar de prijs, zo goedkoop mogelijk. Maar zeker bij autobanden is het zo dat men daar eindelijk niet mag naar kijken. Het verschil tussen een goedkope band, meestal uit de verre oosterse landen of een opgegoten band zoals bv. Unigom en een A-klasse kwaliteitsband als Michelin, Pirelli, Continental, ... is enorm groot. Men mag nu een heel recente dure wagen hebben en monteer daar de goedkope banden op waarover ik het heb, wel het rijgedrag van uw auto zal helemaal verschillend zijn in de negatieve zin, trillingen in het stuur, vibraties in het koetswerk, hoge rolgeluiden van de banden, slechte grip van de banden zowel op droog als op nat wegdek zijn daar gevolgen van, dus zeker niet aankopen! Er zijn nog heel wat banden te verkrijgen die betaalbaar zijn en die toch ook goed zijn. Meer informatie hierover willen wij u graag geven bij een bezoekje of per e-mail.

Winterbanden bieden meer veiligheid

In België zijn de winterbanden niet verplichten maar worden wel aanbevolen bij temperaturen lager dan 7 graden Celsius. Winterbanden geven meer grip op het wegdek waardoor de remweg korter is t.o.v. zomerbanden. Naast een kortere remweg glijdt de auto ook minder snel uit de bocht en hebben de winterbanden velen malen meer grip op het besneeuwde of ijzige wegdek. Meer veiligheid dus.

Winterbanden kosten in verhouding niet meer geld omdat de slijtage ook wordt verdeeld. Om kosten te besparen kun je de winterbanden het beste op stalen velgen nemen.

Waarom heeft een winterband meer grip

Winterbanden zijn gemaakt van een andere samenstelling waarbij het rubber soepel blijft bij lage temperaturen. Hierdoor blijft de grip op het wegdek behouden in alle winterse omstandigheden. Het rubber van zomerbanden wordt harder naarmate het kouder wordt waardoor zij de grip verliest. Naast de samenstelling van het rubber is ook het profiel anders dan bij een zomerband. Het profiel is dieper en voert gemakkelijk water en sneeuw af. Bij een zomerband is het profiel meer in de rolrichting gevormd en bij een winterband is dat juist opzij.

winterbanden set

Is het duurder om op winterbanden te rijden

Neen, het is niet duurder om winterbanden te hebben omdat het wisselen van de zomerbanden naar winterbanden ook weer slijtage voorkomt aan de zomerbanden. Met een zomerbandenset en een winterbandenset doet u dus 2x langer omdat u de slijtage over 2 sets banden verdeeld. Wel is het belangrijk om de winterbanden weer om te wisselen voor de zomerbanden als de winter weer gepasseerd is. Winterbanden zijn van een zachter materiaal gemaakt dat bij hogere temperaturen 14+ graden sneller slijt dan zomerbanden. Voorkom de extra slijtage en laat de wielen omwisselen.

Wat zijn all season banden

All Season banden zijn een soort kruising van winterbanden en zomerbanden waarbij er een compromis is gesloten. All season banden slijten niet zo hard in de zomer als dat winterbanden zouden doen. All season banden hebben meer grip in de winter dan zomerbanden op het koude wegdek. Echter is de All season band bij sneeuw en ijs op het wegdek veel minder goed dan de echte winterband. Hier zult u absoluut het verschil merken.

Winterbanden test

Iwinterbandentest

Ieder jaar worden door verschillende instanties winterbanden getest. Elk jaar proberen de fabrikanten weer met elkaar te concurreren omdat ze veel meer banden verkopen als ze een hoge positie in de winterbandentest hebben gescoord. De ANWB (Nederland) en de ADAC (Duitsland) testen ieder jaar winterbanden en publiceren deze informatie.

Investeren in een goede winterband verdient zich vrij snel terug. Bij de winterbandentest wordt er namelijk ook gelet op slijtage. Een goede kwaliteit winterbanden welke hoog scoort in de test slijt minder snel dan een goedkope variant die bijvoorbeeld onderaan in de test eindigt. Daarnaast zijn de rijeigenschappen bij de best geteste banden veel beter. Autoschade is in praktijk veel duurder dan een set goede banden dus hier kunt u het zeker en vast op terugverdienen. Denk er ook aan dat als uw voorganger wel winterbanden heeft en hard moet remmen, en u heeft geen winterbanden dan klapt u er aan de achterkant op omdat uw remweg langer is